Eenvandaag special over vertrouwen

Op oudjaarsdag zond EenVandaag een special uit over ‘vertrouwen’. Van de aardbeving in Nepal, tot de aanslagen in Parijs: het afgelopen jaar kende vele momenten waarin ons vertrouwen op de proef werd gesteld. Bestuurders vielen door de mand, de Europese Unie kwam onder grote druk te staan, bedrijven blijken ons voorgelogen te hebben en de sportwereld lijkt een grote puinhoop te zijn. Het EenVandaag OpiniePanel heeft het jaar samengevat in drie peilingen, allemaal met ons Lees meer…

Magic Makers, de kracht van samen veranderen

Bij de titel “Magic Makers” moest ik allereerst denken aan het begrip “Rainmaker”. “Rainmakers” zijn een mythisch begrip uit de cultuur van oa. de Indianen. In periodes van langdurige droogte werden door deze mannen regendansen  gedaan om geesten gunstig te stemmen en het te laten regenen. Als vanuit het niets zouden de wolken vervolgens boven de prairies verschijnen. Later is het Rainmaker vooral ook een begrip geworden voor accountmanagers die enorm goed zijn in het Lees meer…

9+ Medewerkers ervaring

Tegenwoordig lijken veel bedrijven een “9+ klantervaring” als hoogste doel te hebben. Waarschijnlijk wordt daarmee bedoelt dat het bedrijf wil dat klanten het bedrijf een 9 of een 10 als rapportcijfer zouden geven. Maar zeker weet ik dat eerlijk gezegd niet Mooie doelstelling, als je streeft naar een 9 of zelf een 10, maar de vraag is natuurlijk: hoe doe je dat? Ofwel, wat ga je anders doen dan dat je tot nog toe deed? Lees meer…

De wet van 6

Laatst moest ik tijdens een presentatie over veranderaanpakken weer eens terugdenken aan de ‘ wet van 6’ die ik ooit eens hoorde.. De wet symboliseert voor mij heel herkenbaar waar het vaak mis gaat bij een top-down verander aanpak: elkaar voldoende de tijd geven om een verandering tot je te nemen. Want los van dat ik top down verandering veelal als weinig effectief heb ervaren, doet deze wet veel te vaak opgeld, een enorme valkuit dus: Wet van Lees meer…