Bij de titel “Magic Makers” moest ik allereerst denken aan het begrip “Rainmaker”.
“Rainmakers” zijn een mythisch begrip uit de cultuur van oa. de Indianen. In periodes van langdurige droogte werden door deze mannen regendansen gedaan om geesten gunstig te stemmen en het te laten regenen. Als vanuit het niets zouden de wolken vervolgens boven de prairies verschijnen.
Later is het Rainmaker vooral ook een begrip geworden voor accountmanagers die enorm goed zijn in het genereren van nieuwe business. Ook deze nieuwe zakencontacten en deals lijken bij hen wel als uit het niets te verschijnen.
Bij Magic Makers draait het om en bijzondere groep mensen die in veranderprocessen een prominente rol vervullen. Het zijn de mensen die het schijnbaar onmogelijke tòch mogelijk maken. Iedereen kent wel van deze mensen in hun organisatie, de spinnen in het web, de oliemannetjes, de inspirators. Vaak zijn die juist niet de hiërarchische leiders maar de informele leiders, de voortrekkers.
In het boek ‘Magic Maker, de kracht van samen veranderen’ beschrijft Daniël Wolfs hoe deze mechanismen van ideeën te vormen, verbindingen te leggen met anderen, inspireren en creëren werken. En hoe je deze bij jezelf kan ontwikkelen en aanscherpen.
Dit doet hij aan de hand van 5 thema’s:
- Strategie: Zet samenwerking centraal
- Cultuur: Denk groot en doe klein
- Samen veranderen
- Het verhaal van veranderen
- Het individu in samenwerking: jij maakt het verschil
Elk van de thema’s wordt uitgewerkt met aansprekende voorbeelden (valkuilen èn oplossingen) uit de praktijk, waarbij een inzamelactie voor Serious Request de rode draad vormt.
Echt een aanrader, dit boek over Magic Makers, die als vanuit het niets verandering doen ontstaan.
0 reacties